Motocross World Championship R18: Citta di Mantova
Finálové kolo letošního ročníku světového šampionátu bylo dramatické do poslední chvíle, a to zejména ve třídě MXGP, kde se skutečně o novém držiteli titulu rozhodlo až v úplně poslední rozjížďce roku. Nakonec se stal mistrem světa popáté v kariéře Jeffrey Herlings z týmu Red Bul KTM Factory Racing!
Připomeňme, že letošní sezónu doprovázela celá řada vzestupů a pádů, které se nevyhnuly žádnému z uchazečů o mistrovský titul. Sice se všichni museli vypořádat se zraněními, smůlou a mnoha dalšími faktory, ale ani přesto neochudili diváky a fanoušky o perfektní závodění plné soubojů, dramatických okamžiků a tahanic o každičký bod. Ve druhé polovině sezóny se honba za titulem smrskla na tři jména – Herlingse, Romaina Febvreho (Monster Energy Kawasaki Racing) a Tima Gajsera (Honda HRC). Všichni tři spolu drželi krok a rozdíl na bodech byl minimální, takže bylo jasné, že rozhodnou až poslední dvě kola šampionátu na trati v italské Mantově. Takto dramatický ročník jsme tady ještě neměli, takže se pojďme podívat, jak to v posledním kole mistrovství světa v motokrosu 2021 vlastně vypadalo.
MXGP
Po pádu brány si vykoledoval holeshot Jorge Prado (Red Bull KTM Factory Racing), který za sebou nechal jezdce v pořadí Febvre, Jeremy Seewer (Monster Energy Yamaha Factory Racing), Herlings a Tony Cairoli (Red Bull KTM Factory Racing). Gajser odstartoval jako sedmý, těsně za Mathysem Boisramem (Monster Energy Kawasaki Racing). Prado si svoje vedení ohlídal po čtyři kola, když Febvre marně hledal způsob, jakým by ho předjel. To zahrálo do karet Herlingsovi, který se k nim mezitím nebezpečně přiblížil a poslal je za záda oba. V pátém kole se Febvre konečně dostal před Prada a vypadalo to, že stejný úmysl chystal i Gajser. Ten měl za sebou Cairoliho se Seewerem, takže si byl moc dobře vědom toho, že nesmí chybovat. Mezi Italem a Švýcarem ovšem došlo ke kolizi, po které skončili oba na zemi. Cairoli musel zamířit zpátky do pitlane, protože si při pádu urval řadící páčku. Takhle si nejspíše svou poslední Grand Prix v kariéře nepředstavoval. V tu chvíli vedl Herlings o necelých pět vteřin, ale Febvre s Gajserem z jeho náskoku solidně ukrajovali, což ostatně potvrzovali pravidelným vysíláním nejrychlejších kol závodu. Vedoucí Holanďan přiznal, že mu ke konci závodu tvrdly ruce, ale snažil se ze sebe vyždímat maximum. Nakonec trojice projela cílem v pořadí Herlings, Febvre a Gajser, což znamenalo, že se souboj o titul přesune do finálové rozjížďky celé sezóny, protože Herlings s Febvrem drželi naprosto totožný počet bodů! Tak to jsme tu ještě neměli! Davy šílely!
Ve druhé jízdě opět nejrychleji odstartoval Prado, který si vybojoval osmnáctý holeshot v sezóně! Za ním se řítila všem známá trojice Febvre, Herlings a Gajser. Febvre se pohotově protáhl do vedení, přičemž se mladý Španěl propadl až na čtvrtý flek, když Francouze následovali jeho dva největší rivalové. Vypadalo to, že je Febvre ve vynikající pozici, ale přece jenom měl za sebou ty největší možné konkurenty a Herlings navíc vypadal, že udělá cokoliv, aby vyhrál. To jezdce na Kawasaki se startovním číslem 3 možná trošku vyvedlo z míry, chyboval a musel se zvedat ze země. To sice stihl poměrně rychle a do závodu naskočil na třetím místě, ale určitě se musel pořádně bít do hlavy. Na zadní kolo se mu navíc začal lepit Seewer, ale s tím si dokázal poradit. Dalším jezdcem, který dokázal ukázat Pradovi záda, byl Ruben Fernadez (Honda 114 Motorsports), který se dostal na šesté místo a podruhé ukázal, že se rozhodně po svém přestupu do královské třídy neztratí. Gajser začal stahovat Herlingsův náskok a v jednu chvíli ho dokonce zúžil na hodnotu 1,169 sekundy! Do konce závodu se sice už pořadí nezměnilo, ale Gajser držel Herlingse ve střehu až do zamávání šachovnicovou vlajkou! Herlings si tedy nakonec po pořádné dávce adrenalinu vysloužil nejen 99 vítězství z Grand Prix, ale také titul mistra světa královské třídy se ziskem 708 bodů! Nutno dodat, že druhý Febvre na něj ztratil pouhých pět bodů a třetí Gajser dvacet!
„Jsem moc šťastný, ale současně jsem zdrcený za ty dva vedle mě. Vím, jaký je to pocit, už jsem ho v minulosti taky zažil. Oběma bych rád poděkoval za skvělý šampionát. V našem sportu prostě může vyhrát jen jeden. Oba byli vynikající a moc je respektuji. Vám všem bych poté rád poděkoval za vydařený ročník. Dnešní den nakonec nebyl špatný. Každopádně byl plný tlaku. Týden jsem nespal, jenom jsem si promýšlel nejrůznější scénáře. Co když se stane to? A co když ono? Co potom budeme dělat? Nakonec vlastně nic nevyšlo tak, jak jsem si představoval. Vyhrál jsem šampionát. Nebylo to snadné. Myslím, že jsme všichni tři dělali maximum až do samotného konce. Zejména já a Romain. Tlak byl obrovský a jsem rád, že jsem se jím nenechal pohltit. Byl to ten nejtěžší ročník, jaký jsem zažil. Posledních pár týdnů jsem skutečně potřeboval mít nervy ze železa. Podařilo se mi to a už se těším na další rok a další souboje,“ dodal šťastný a unavený Herlings.
„Nestačilo to na zisk titulu. Samozřejmě jsem v tento okamžik dost zklamaný. Nemám žádné výmluvy, dal jsem do toho maximum. Zakončit sezónu takhle blízko k zisku titulu je vážně dost psychicky náročné. Zkusím to příští rok znovu a budu doufat v lepší výsledek,“ řekl po finálové jízdě smutně Febvre.
„Není snadné to akceptovat, ale tak to prostě je. Takový je sport. Někdy vyhrajete, jindy prohrajete. Prohra vás dělá silnějšími, není to konec světa. Zítra bude zítra a příští rok dostaneme novou příležitost. Gratuluji Jeffrymu a Romainovi k vynikající sezóně. Zažili jsme několik zajímavých soubojů. Každopádně jsem teď zklamaný, ale už s tím nic nenadělám. Prostě se zase vrátíme,“ shrnul ve stručnosti Gajser.
Výsledky 1. rozjížďky třídy MXGP
1. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 35:20.709; 2. Romain Febvre (FRA, Kawasaki), +0:02.465; 3. Tim Gajser (SLO, Honda), +0:02.824; 4. Jeremy Seewer (SUI, Yamaha), +0:48.484; 5. Jorge Prado (ESP, KTM), +0:56.162; 6. Thomas Kjer Olsen (DEN, Husqvarna), +0:57.371; 7. Mathys Boisrame (FRA, Kawasaki), +0:58.107; 8. Glenn Coldenhoff (NED, Yamaha), +0:58.590; 9. Ben Watson (GBR, Yamaha), +1:00.075; 10. Brian Bogers (NED, GASGAS), +1:02.615.
Výsledky 2. rozjížďky třídy MXGP
1. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 35:29.493; 2. Tim Gajser (SLO, Honda), +0:01.497; 3. Romain Febvre (FRA, Kawasaki), +0:41.814; 4. Jeremy Seewer (SUI, Yamaha), +0:43.028; 5. Brian Bogers (NED, GASGAS), +0:45.510; 6. Ruben Fernandez (ESP, Honda), +0:47.004; 7. Jorge Prado (ESP, KTM), +0:50.991; 8. Glenn Coldenhoff (NED, Yamaha), +0:58.563; 9. Jeremy Van Horebeek (BEL, Beta), +1:00.963; 10. Antonio Cairoli (ITA, KTM), +1:04.187.
Celkové hodnocení třídy MXGP při Grand Prix Citta di Mantova
1. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 50 bodů; 2. Tim Gajser (SLO, HON), 42 bodů; 3. Romain Febvre (FRA, KAW), 42 bodů; 4. Jeremy Seewer (SUI, YAM), 36 bodů; 5. Jorge Prado (ESP, KTM), 30 bodů; 6. Brian Bogers (NED, GAS), 27 bodů; 7. Glenn Coldenhoff (NED, YAM), 26 bodů; 8. Ruben Fernandez (ESP, HON), 24 bodů; 9. Thomas Kjer Olsen (DEN, HUS), 23 bodů; 10. Jeremy Van Horebeek (BEL, BET), 20 bodů.
Konečné bodové hodnocení třídy MXGP po osmnáctém odjetém závodě
1. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 708 bodů; 2. Romain Febvre (FRA, KAW), 703 bodů; 3. Tim Gajser (SLO, HON), 688 bodů; 4. Jeremy Seewer (SUI, YAM), 566 bodů; 5. Jorge Prado (ESP, KTM), 562 bodů; 6. Antonio Cairoli (ITA, KTM), 545 bodů; 7. Glenn Coldenhoff (NED, YAM), 442 bodů; 8. Pauls Jonass (LAT, GAS), 391 bodů; 9. Thomas Kjer Olsen (DEN, HUS), 332 bodů; 10. Alessandro Lupino (ITA, KTM), 319 bodů.
MX2
O držiteli titulu této třídy již sice bylo rozhodnuto během MXGP Gardy, kdy jej vybojoval Maxime Renaux z týmu Monster Energy Yamaha Factory Racing, ale v souboji o stříbrnou medaili ještě stále hořel jasný plamen. Veškerá pozornost se tedy tentokrát soustředila na sedmibodový rozdíl mezi Tomem Viallem (Red Bull KTM Factory Racing) a Jagem Geertsem (Monster Energy Yamaha Factory Racing).
V úvodní rozjížďce si vedl lépe Vialle, když si zabral v pořadí již dvaadvacátý holeshot tohoto roku a nechal za sebou Geertse, Reneho Hofera (Red Bull KTM Factory Racing), Kaye De Wolfa (Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing) a Mikkela Haarupa (F&H Kawasaki Racing). Renaux mezitím už v klidu odstartoval jako devátý. Geerts převzal vedení od Francouze! Vialle měl brzy co dělat se svým týmovým kolegou Hoferem, který se na něj pomalu začínal dotahovat. Geerts měl jedinečnou příležitost si zajistit trošku prostoru na špici startovního pole. De Wolf se dostal do spárů Mattii Guadagniniho (Red Bull KTM Factory Racing), který mu kolo za kolem ukrajoval z náskoku. Nakonec v tomto případě zamíchal kartami pád Hofera, který kroužil po trati před nimi. De Wolf se mu stačil včas vyhnout, ale Guadagnini skončil na zemi společně s ním. Vialle si vybral svou porci smůly až do dna, když po jednom z tvrdých dopadů zamířil do pitlane kvůli silným bolestem již dříve zraněné nohy. To znamenalo, že si nepřipíše žádné body a vypadne ze souboje o stříbro v šampionátu. Geerts nadále držel vedení před De Wolfem, Renauxem, Jedem Beatonem (Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing) a Haarupem. V závěrečné fázi závodu se ještě strhla bitva o druhé místo mezi Renauxem a De Wolfem, ale Belgičan si nakonec své umístění dokázal uhájit i přes četné pokusy z Francouzovy strany. Pořadí v cíli bylo nakonec následující – Geerts, De Wolf, Renaux, Haarup a Guadagnini.
Ve druhé jízdě ukořistil holeshot Guadagnini před Hoferem, Geertsem, Renauxem a Conradem Mewsem (Hitachi KTM). Vialle do závodu nenastoupil kvůli poraněné noze. Belgičan zaměřit veškerou svou pozornost na Guadagniniho a snažil se ho předjet, ale Ital ho solidně blokoval. Chyba ho stála druhé místo. Renaux ji využil k postupu a ve třetím kole byl novým vedoucím jezdcem. Geerts konečně vyzrál na Guadagniniho a protáhl se na druhé místo. Dále ve startovním poli bojoval o každou příčku De Wolf, který si v cestě za sedmým místem musel podat Wilsona Todda (Bike It MTX Kawasaki) a Bastiana Boegh-Damma (WZ Racing). Diváci se mohli radovat z nádherného souboje mezi Haarupem a De Wolfem o šestou příčku, přičemž Holanďan využíval každičký kousek trati k tomu, aby na Dána vyzrál. Tento souboj trval téměř až do konce závodu, přičemž se k němu později připojil i Beaton. De Wolf nakonec Haarupa skutečně předjel, čímž se katapultoval na pódium. Beaton si pro změnu prohlédl trať více zblízka než zřejmě zamýšlel, ale pořád závod dokončil coby osmý, takže neztratil žádnou pozici. Geerts se snažil převzít vedení, ale místo toho v posledním kole spadl. Naštěstí pro něj nepřišel o žádné body. V cíli tedy nakonec pořadí Renaux, Geerts, Guadagnini, Hofer a Mewse.
Výsledky 1. rozjížďky třídy MX2
1. Jago Geerts (BEL, Yamaha), 35:31.673; 2. Kay de Wolf (NED, Husqvarna), +0:08.433; 3. Maxime Renaux (FRA, Yamaha), +0:11.058; 4. Mikkel Haarup (DEN, Kawasaki), +0:17.712; 5. Mattia Guadagnini (ITA, KTM), +0:19.575; 6. Conrad Mewse (GBR, KTM), +0:20.681; 7. Jed Beaton (AUS, Husqvarna), +0:26.920; 8. Brian Hsu (GER, KTM), +0:27.906; 9. Andrea Adamo (ITA, GASGAS), +0:29.329; 10. Wilson Todd (AUS, Kawasaki), +0:32.180.
Výsledky 2. rozjížďky třídy MX2
1. Maxime Renaux (FRA, Yamaha), 35:46.235; 2. Jago Geerts (BEL, Yamaha), +0:12.892; 3. Mattia Guadagnini (ITA, KTM), +0:22.087; 4. Rene Hofer (AUT, KTM), +0:22.875; 5. Conrad Mewse (GBR, KTM), +0:39.060; 6. Kay de Wolf (NED, Husqvarna), +0:43.250; 7. Mikkel Haarup (DEN, Kawasaki), +0:43.937; 8. Jed Beaton (AUS, Husqvarna), +0:45.222; 9. Isak Gifting (SWE, GASGAS), +1:01.978; 10. Andrea Adamo (ITA, GASGAS), +1:07.155.
Celkové hodnocení třídy MX2 při Grand Prix Citta di Mantova
1. Jago Geerts (BEL, YAM), 47 bodů; 2. Maxime Renaux (FRA, YAM), 45 bodů; 3. Kay de Wolf (NED, HUS), 37 bodů; 4. Mattia Guadagnini (ITA, KTM), 36 bodů; 5. Mikkel Haarup (DEN, KAW), 32 bodů; 6. Conrad Mewse (GBR, KTM), 31 bodů; 7. Jed Beaton (AUS, HUS), 27 bodů; 8. Rene Hofer (AUT, KTM), 26 bodů; 9. Andrea Adamo (ITA, GAS), 23 bodů; 10. Simon Längenfelder (GER, GAS), 20 bodů.
Konečné bodové hodnocení třídy MX2 po osmnáctém odjetém závodě
1. Maxime Renaux (FRA, YAM), 734 bodů; 2. Jago Geerts (BEL, YAM), 610 bodů; 3. Tom Vialle (FRA, KTM), 570 pbodů ; 4. Mattia Guadagnini (ITA, KTM), 548 bodů; 5. Jed Beaton (AUS, HUS), 540 bodů; 6. Rene Hofer (AUT, KTM), 527 bodů; 7. Kay de Wolf (NED, HUS), 478 bodů; 8. Thibault Benistant (FRA, YAM), 413 bodů; 9. Ruben Fernandez (ESP, HON), 404 bodů; 10. Simon Längenfelder (GER, GAS), 336 bodů.
Highlights ze osmnáctého kola světového šampionátu na trati v Mantově
Míša Somerliková | Zdroj a foto:mxgp.com
AKCE GTSTORE.CZ
Moto přilba SCORPION VX-15 EVO AIR KISTUNE neonově žluto/modrá vel.: XL