Marek a Leok korunováni šampióny tříd EMX85 a EMX65!
Hluboký písek trati v Riola Sardo na Sardinii hostil také finálová kola evropského šampionátu tříd EMX85 a EMX65. K naší velké radosti se stal vítězem ve vyšší kubatuře náš Vítězslav Marek, zatímco v nižší třídě nenašel přemožitele Lucas Leok z Estonska a dovezl si rovněž domů nejen zlato, ale také i mistrovský titul.
EMX85
V prvním závodě připadl nejlepší start na konto Lotte van Drunen. Druhé místo si držel krátce po startu Janis Martins Reisulis, následovaný Amaurym Maindrem a Douwe van Mechgelenem. Víťa Marek nezahálel a v úvodních kolech si polepšil hned o tři příčky, čímž se posunul na třetí místo, kde se už dalo poměrně slušně taktizovat. Resuilis se začal pomalu přibližovat k vedoucí van Drunenové, která se pochopitelně na písku cítila jako doma. Lotyšský závodník dělal, co mohl, aby mladou Holanďanku v čele závodu vystřídal, ale jeho úsilí nesklízelo úspěchy. Souboj mezi mini zabral podstatnou část celého závodu, čehož Marek dokázal využít ve svůj prospěch a k vedoucí dvojici se podstatně přiblížil. Resuilis se nakonec propadl na třetí místo, čímž se šance českého jezdce na vítězství podstatně zvýšily. Zatímco van Drunenová hladce kroužila po písčité trati a snila o svém prvním vítězství ve třídě EMX85, tak měl Víťa Marek úplně jiné plány. V posledních dvou zatáčkách se do toho opřel tak, že by mu mohli jeho dravost závidět i ostřílení borci ze světového šampionátu a v posledních momentech první rozjížďky přece jenom poskočil do vedení! Pořadí v cíli tedy bylo následující: Marek, van Drunen, Resuilis.
Jakmile spadla brána ve druhé rozjížďce, vystřelil z ní nejrychleji Dean Greogoire, za kterého se nabalili jezdci v pořadí Sandro Sols, Markuss Ozlins, Gyan Doensen a Marius Adomaitis. Ozlins se brzy propracoval do vedení, zatímco uchazeči o titul – Resuilis, van Drunenová a Marek započali druhé jízdy trošku hlouběji ve startovním poli na čtvrtém, pátém a šestém místě. Bylo ovšem nad slunce jasné, že se tohle trio nemíní se svým umístěním smířit a okamžitě se začali prodírat do čela závodu. Doensen zajel nejrychlejší kolo závodu, ale nebylo mu to moc platné. Ve třetím kole totiž už dominoval ve vedení Resuilis a jeho největší konkurenti – van Drunenová a Marek ho úspěšně na špici startovního pole následovali. Zhruba v polovině závodu se za sebou seřadili stylem Resuilis, Marek a van Drunenová, které rozhodně kluci nemínili dát nic zadarmo. Lotyšský závodník si nakonec udržel své vedení až do cíle a zvítězil s náskokem 6,072 vteřiny na druhého Marka.
Díky vynikajícímu výsledku 1-2 zopakoval Vítězslav Marek svůj úspěch z roku 2019, kdy vybojoval titul ve třídě EMX65. Tentokrát se ovšem radoval z vítězství ve vyšší kubatuře EMX85 se ziskem 47 bodů. Na stupních vítězů jej doplnili jeho největší rivalové Janis Martins Resuilis se 45 body a Lotte van Drunenová se ziskem 42 bodů.
„Je to můj oficiálně první rok ve třídě EMX85, takže jsem moc šťastný, protože jsem byl v Řecku na Mistrovství světa juniorů až na druhém místě, což mě zklamalo. Teď jsem ale první a jsem šťastný,“ dodal stručně po závodě Vítězslav Marek. A nám nezbývá nic jiného, než mu k jeho výbornému výkonu pogratulovat a poděkovat za precizní reprezentaci českého motokrosu!
EMX65
V úvodní rozjížďce třídy EMX65 předvedl nejlepší startovní reakci Moritz Ernecker a nechal za sebou Viktora Leppälä, Andreu Ucceliniho a Storma Maymanna. Vítěz světového šampionátu juniorů, Aaron Katona, se trápil od samotného začátku a navíc se musel vypořádat s pádem v první zatáčce. Leppälä se posunul do vedení, zatímco se Lucas Leok prodíral startovním polem kupředu, což mu na druhou stranu nezabralo mnoho času, protože se poměrně brzy ukázal na druhé příčce. Mladý Estonec se zřejmě rozhodl neplýtvat časem a ve druhém kole se stal novým vedoucím jezdcem. Za ním se držel Leppälä, Michal Psiuk a Dex van den Broek, který se snažil, co mohl, aby našel odpověď na to, jak polského jezdce před sebou, co nejrychleji obejít. Katona se mezitím otřepal z nevydařeného startu, spojeného s následným pádem a prokousal se během několika prvních kol na osmou pozici. Závod nakonec dokončil na šestém místě. Leppälä se ještě před koncem závodu snažil vyvíjet na vedoucího Leoka nátlak, ale neuspěl a musel se spokojit se druhým místem. Jako třetí spatřil šachovnicový praporek van den Broek.
Ve druhém závodě se po startu ujal vedení van den Broek, který za sebou nechal Leoka, Erneckera a Slenyho Goyera. Katona si zopakoval svůj neúspěch z první jízdy a znovu se musel hned v úvodním kole sbírat ze země. Van den Broek vypadal v čele závodu poměrně neohroženě a vyjel si náskok o hodnotě 3,528 sekundy na druhého Leoka, který se ovšem rozhodl, že mu jeho cestu k případnému vítězství ještě pěkně osolí. Dalším jezdcem, který vystrčil drápky byl Psiuk, který se připojil k vedoucí trojici ve složení van den Broek, Leok a Leppälä. V závěrečných fázích závodu ovšem van den Broek zatnul zuby, držel plyn a radoval se z vítězství, když si vyjel solidní náskok, čítající něco málo přes třináct vteřin před druhým Leokem. Jako třetí proťal pomyslnou cílovou čáru Leppälä.
Díky výsledku 1-2 se stal evropským šampiónem třídy EMX65 Lucas Leok se 47 body, následovaný Dexem van den Broekem se ziskem 45 bodů. Stupně vítězů doplnil Viktor Leppälä, který na Sardinii urval solidních 42 bodů.
„Jsem velmi šťastný a ještě pořád mi nedošlo, čeho jsem vlastně dosáhl. Rád bych poděkoval mé mámě a tátovi a také všem svým sponzorům za pomoc,“ dodal čerstvě korunovaný evropský šampión třídy EMX65 Lucas Leok.
Výsledky 1. jízdy třídy EMX65 1. Lucas Leok (EST, Husqvarna), 18:28.901; 2. Viktor Leppälä (FIN, Yamaha), +0:03.126; 3. Dex van den Broek (NED, KTM), +0:04.312; 4. Michal Psiuk (POL, KTM), +0:44.440; 5. Jenairo Beerens (NED, KTM), +0:55.165; 6. Áron Katona (HUN, Husqvarna), +1:00.865; 7. Storm Maymann (DEN, Yamaha), +1:04.429; 8. Aston Allas (EST, Husqvarna), +1:06.853; 9. Moritz Ernecker (AUT, GASGAS), +1:21.316; 10. Andrea Uccellini (ITA, Husqvarna), +1:32.878.
Výsledky 2. jízdy třídy EMX65 1. Dex van den Broek (NED, KTM), 18:38.530; 2. Lucas Leok (EST, Husqvarna), +0:13.009; 3. Viktor Leppälä (FIN, Yamaha), +0:25.387; 4. Michal Psiuk (POL, KTM), +0:43.204; 5. Sleny Goyer (FRA, GASGAS), +0:51.021; 6. Aston Allas (EST, Husqvarna), +1:04.434; 7. Jenairo Beerens (NED, KTM), +1:12.129; 8. Ricardo Bauer (AUT, KTM), +1:17.019; 9. Storm Maymann (DEN, Yamaha), +1:19.814; 10. Dani Tsankov (BUL, Yamaha), +1:35.148.