 |
Rozhovor s Antoniem Cairolim po MXGP Afyonu!
Italská legenda, Antonio Cairoli (Red Bull KTM Factory Racing), si v letošním roce užívá pravděpodobně poslední sezónu své skvělé kariéry v Grand Prix, a přesto stále tvrdě bojuje a ukazuje úžasnou rychlost. Je uprostřed své doposud nejtěžší bitvy, kde bojuje s mnohem mladšími jezdci ve špičkové formě.
Všichni víme, že Antonio Cairoli, jakého vídáme v roce 2021, není ten nejlepší Tony, jakého jsme měli za ta léta možnost sledovat. Od vrcholu jeho kariéry uplynuly tři, možná čtyři roky, ale přesto ve svých téměř 36 letech (oslaví je 23. září 2021) bojuje s dvěma dalšími legendami tohoto sportu se čtyřmi světovými tituly a dalšími dost možná na cestě – Timem Gajserem a Jeffrym Herlingsem.
Italský závodník za svou velkolepou kariéru nasbíral celkem devět titulů mistra světa a 93 vítězství v Grand Prix. Přes veškeré své úspěchy ovšem zůstal skromným a stále se snaží být lepším jezdcem a udržuje si motivaci k zisku kulatého, desátého titulu. Člověk, který je respektován, milován a obdivován nejen svými krajany pomalu směřuje ke konci své velkolepé kariéry, která trvala neuvěřitelných osmnáct let! Je neuvěřitelné, že navzdory svému věku a celé řadě zranění, které se ty roky nasbíraly, ještě stále dokáže bojovat na špici startovního pole! Níže si můžete přečíst rozhovor s „panem závodníkem,“ pořízený minulý týden pro druhé turecké Grand Prix.

Gratuluji. Nevím, jak to děláš, ale v tuto chvíli tady nejsi jenom do počtu, jak se říká, ale bojuješ o pódium, což je trošku zvláštní, když ti bude v příštím týdnu už 36 let, nebo ne?
Myslím, že bych tady nikdy nebyl jen do počtu, to není můj styl. Pokud mě nic konkrétního nebolí, vím, že můžu pořád bojovat o přední příčky. Sice ještě stále nemůžu po operaci kolene trénovat tak, jak bych chtěl, ale koleno už reaguje lépe a nemusím ho po závodech nijak řešit. Rameno taky drží, takže na tom nejsem v současné době nijak zle. Cítím se dobře, užívám si klidnou jízdu, mám rychlost a taky vůli vyhrávat.
Očividně jsi už na sklonku své kariéry, zatímco tihle mladší kluci jsou v nejlepší formě a přesto s nimi stále dokážeš držet krok, to je prostě neuvěřitelné, zvláště když vidíme úroveň, na které se letos závodí a svádí se možná jedna z největších mistrovských bitev v historii našeho sportu. Jaký je to pocit být součástí takovéto bitvy v tomto bodě tvé kariéry?
Vlastně je to mnohem příjemnější, než tomu bylo dříve. V 36 letech samozřejmě nejsem na vrcholu své kariéry, spíše se pomalu chýlím ke konci. Tělo a kondice už taky není, co bývalo. Je pro mě těžké se dát dohromady, nebo se plně zotavit. Nejsem ještě žádný stařík, ale není to takové jako ve 22 nebo 23 letech. Když jste mladí, tak stačí potáhnout za plyn, teď už u toho musím více přemýšlet. Určitě mi taky pomáhají zkušenosti.
K těm zkušenostem. Očividně musíš využívat všechny své zkušenosti v závodech, když stále ještě dokážeš dojet jezdce jakými jsou třeba Gajser s Herlingsem, kteří jsou na vrcholu své kariéry a je jim něco přes dvacet. Jaké zkušenosti na ně používáš?
Samozřejmě vhodně využívám svou energii, zvláště když je trať technická a drsná jako tato. Na podobných tratích můžu použít svou techniku, abych zbytečně neztrácel velké množství energie. Jsou tu místa, kde si můžu odpočinout a místa, kde můžu zaútočit.
Vypadá to, že jsi v tuto chvíli jen malý krůček od vítězství v Grand Prix. Cítíš to taky tak?
Ano, ale v poslední době hodně ztrácím na startu. Rychlost by byla, ale vždycky to nakonec pokazím, stejně jako nájezd do první zatáčky. No a taky se zase vracíme k tomu 36 let starému týpkovi, který je v nájezdu do první zatáčky až příliš opatrný. Motorky jsou v současné době hodně výkonné a dost toho jezdcům dovolí, dokonce i těm bez techniky, a proto je nejlepší dvacítka takhle zatraceně rychlá.
V neděli jsi měl trošku smůlu s tím balíkem sena na lemování trati, ale přesto jsi bojoval často s jezdci na špici. Jaká byla tvoje strategie pro tyhle závody?
Ve skutečnosti jsem žádnou strategii neměl. Poslední Grand Prix jsem taky odjel v pohodě, ale ten balík sena mě dost možná vyřadil z boje. Ztratil jsem nějaké body a taky jsem se mohl zranit. Dneska jsem se už v měřeném tréninku cítil lépe, i když v něm poslední dobu trošku trápím, abych zajel dostatečně rychlé kolo. Taky pořád chybuji na startu. Jezdím příliš zeširoka. Takže jsem dneska sice odjel solidní závody, ale s mizernými starty. Když jsem se zezadu dotahoval na špici, ztratil jsem v první jízdě moc energie, ale celkově jsem rád, mám potřebnou rychlost a fyzička je taky dostačující. Musím prostě jenom trošku vyšperkovat ty starty. Pokusit se zůstat vepředu jako obvykle. Ani ve druhé rozjížďce mi start nevyšel. V prvním kole to bylo docela dost natěsno a zažil jsem při předjíždění pár horkých chvil. Dojel jsem Jorgeho a chvíli mi trvalo, než jsem ho předjel, takže se kluci na špici stačili odtáhnout. Ke konci se mi znovu podařilo k nim přiblížit. Jeffrey jel pro celkové vítězství a nechtěl v posledních kolech riskovat. Jsem samozřejmě rád za umístění na stupních vítězů, ale díky solidní kondici jsem chtěl víc. Doufejme, že se mi na Sardinii podaří zajet lepší výsledek. Mám to tam rád a bude to horký závod. Myslím, že to bude pěkná akce. Doufejme, že se nic nezmění a budeme moct mít kvůli restrikcím i nějaké diváky.
Měl jsi s Jorgem poměrně dost soubojů, jaký máš z nich pocit?
Myslím, že je to normální. Tvůj týmový kolega je vždycky tvým prvním rivalem, a to je v pořádku. Nejdůležitější je ovšem to držet v mezích a nechat někoho jiného zvítězit. To je to, co se učíme.
Teď míří šampionát na Sardinii. Je to pro tebe velká motivace?
Mám rád písek, ale v poslední době se zdá, že mi to jde lépe na tvrdém povrchu. Takže je pro mě nejspíše aktuálně písek horším povrchem, ale v Riole to mám rád, je to v Itálii, domácí závod a doufám, že budeme moct přivítat velký dav fanoušků, pokud se stávající restrikce nezmění.
Na začátku roku se mluvilo o tom, že by to mohla být tvá poslední sezóna. Je nyní díky tvým výsledkům možnost posunout tvůj odchod z profesionálního závodění?
Ne, samozřejmě se ještě stále rozhodujeme a pořád cítím, že můžu jet dobře. Mám čas se rozhodnout. Myslím, že za dva, tři týdny už budu vědět a padne rozhodnutí.
Takže je to v současnou chvíli 50/50?
Ano, 50/50.
Míša Somerliková | Zdroj a foto: mxlarge.com

1361 Zobrazit / přidat komentáře (0) |