 |
Antonio Cairoli: Rozhovor po MXGP Belgie

Jezdec týmu Red Bull KTM Factory Racing, Antonio Cairoli, očividně nehodlá světový šampionát opustit, a jak to tak vypadá, dělá dobře. Když byla tato italská legenda na vrcholu, dominovala tomuto sportu a ohromovala nás svou schopností zvládat stres a napětí. Nyní, kdy je ve zralém věku 36 let, to dělá trošku jinak, ale způsob, jakým nyní odvádí svou práci, vypadá jako mnohem schůdnější a pravděpodobně stejně účinný. Menší porce stresu, větší kontrola a úžasné jezdecké dovednosti, které všichni rádi sledujeme už neuvěřitelných 18 let!
Od červených tabulek jej dělí pouhých devět bodů a dost možná, by je skutečně vozil na své KTM, nebýt té nešťastné nehody v Rusku, kde mimochodem na konkrétním úseku trati havarovalo více jezdců. Mimo tento nedostatek ovšem předvádí v této sezóně solidní výsledky. Ačkoliv k němu nebyl v letošním roce hluboký písek Lommelu nijak přívětivý, tak si všimněte, že si z toho nic moc nedělá a je se svou současnou situací více méně spokojený.
Nicméně si je samozřejmě moc dobře vědom toho, že k zisku letošního titulu bude zapotřebí mnoho zastávek na stupních vítězů. Přestože nevykazuje rychlost z předchozích let, tak jede chytře, nebo možná ještě chytřeji, než jsme byli zvyklí a to je něco, co by mu ve finále přece jenom mohlo ten desátý titul dopřát.
Jak ses tady dneska cítil?
Dneska to nebylo tak špatné, byl jsem jenom pár bodů od umístění na stupních vítězů, ale pochopitelně je naším cílem na nich skončit za všech okolností, takže by se našla i troška zklamání, protože mi Lommel v podstatě sedí. Když je zdejší povrch podmáčený, tak se s ním trošku peru, což bylo vidět hlavně ve druhé rozjížďce, kde jsem nemohl najít ten správný rytmus. Navíc mi došla páska v roll-offu, takže když jsem se přiblížil k Jasikonisovi, nebyl jsem schopný ho bezpečně předjet. Viděl jsem na trati spoustu pádů, protože se trať s přibývajícím deštěm stále více rozbíjela a byla zrádná. Byl jsem z tohoto důvodu možná až příliš opatrný a nevyužil jsem šanci ho předjet. Sedmé místo není tím, co by mě těšilo, zvlášť na této trati stejně jako pozice mimo pódium. Na druhou stranu udělal několik chyb i vůdce šampionátu a jsme blízko k vedení na bodech.

Nesedělo ti to po celý den, nebo čistě jen v té druhé rozjížďce?
Už během tréninku jsem se na trati necítil dobře a měl jsem problém najít rytmus a ty správné stopy. V první jízdě jsem byl trpělivý a chvíli jsem vyčkával, protože jsem viděl, že jsou Jeffrey a Febvre už dost daleko. Začalo velmi silně pršet, a tak jsem se rozhodl to zkusit a zjistit, jestli se mi podaří dostat na třetí místo. Jel jsem chytře a třetí místo bylo za mě v pořádku. Ve druhé jízdě už byla trať hodně podmáčená a za těchto podmínek jsem se v písku vždycky trošku trápil. Je to opravdu dost těžké, protože je třeba jet s velkou silou a výkonem, což není úplně můj styl. Nedařilo se mi najít rytmus a navíc jsem špatně odstartoval, takže jsem se musel prokousávat startovním polem. Dneska jsme jeli spíše defenzivně a rozhodně ne tak, co mě na těchto typech tratí baví.
Spadl jsi?
Ne, nespadl jsem, ale jednou jsem vyjel z trati.
Myslím si, že jsi jedním z mála jezdců, kteří nespadli. Je to tak?
Jo, vyjel jsem ve druhé rozjížďce z trati, a potom jsem měl problém se na ni vrátit nazpět. Ztratil jsem tam nějaký čas, ale nespadl jsem a ano, jsem jedním z jezdců, kteří nespadli, ale jel jsem až příliš opatrně.
Někteří jezdci říkali, že trať byla dneska hodně měkká a odlišná od předchozích let. Ty jsi tady taky nevypadal tak skvěle jako v předchozích letech, což jsi nicméně už sám zmínil. Patří tahle trať i přesto k těm, které ti sedí?
Ano, trať byla hodně měkká a některé dopady byly doslova načechrané, takže jsme občas riskovali výstup přes řidítka. Bylo třeba si zapamatovat, která místa jsou tvrdší, ale bylo to náročné, protože se vytvořila spousta hrbolů a myslím, že všichni měli problém s tím, aby našli to správné tempo, ale jak jsem už řekl, nespadl jsem, nezranil jsem se a jsem za to rád. Nejsem zrovna spokojený s výsledkem, ale na celkovém bodovém hodnocení se to naštěstí moc nepromítlo.

Hádám, že tato trať patří mezi ty, kde už musíš mít na paměti, že jsi o něco starší a musíš šetřit energií?
Ano, samozřejmě. Když jsem byl mladší, tak jsem byl možná o něco divočejší a nejspíše bych to tam poslal a buď by to dopadlo dobře, nebo špatně. Dneska jsem byl vážně opatrný, možná až příliš, ale neztratili jsme na bodech, naopak jsme nějaké body získali.
Už jsi jednou říkal, že nemáš důvod nic dokazovat, protože jsi vyhrál spoustu Grand Prix i titulů a závodění tě prostě baví. To musí být příjemná změna po tak dlouhé kariéře na vrcholu, ne?
Ano, je to velmi příjemné, protože ve skutečnosti jezdím většinou sám proti sobě a porážím hlavně to, co mi říká hlava, že už není možné. Letos se mi podařilo získat několik dobrých výsledků. Necítím žádný tlak, jak jsi řekl, jezdím pro své vlastní potěšení, a to je přesně to místo, kde se momentálně nacházím, a kde je rovněž můj cíl.
Tvůj kamarád Valentino Rossi taky ještě stále jezdí a vypadá, že si to musí užívat. Bereš si z toho taky něco?
Nevím. Když už nebojujete o vítězství , tak je to těžké. Ježdění mě opravdu baví, ale je to hlavně tím, že ještě stále dokážu vyhrát. Pokud už nebudu schopen vyhrávat, tak toho nechám.

Vím, že jsi už dříve zmínil, že jsi změnil svůj způsob tréninku. Vypadá to, že teď máš více energie a možná to byla ta změna, která ti v této fázi kariéry dost pomohla, nebo ne?
Ano, jezdím méně než předtím, tak jednou týdně. Pro srovnání jsem dříve jezdil třikrát týdně. V současné době trénuju více fyzičku a méně na motorce, což je důvod, proč mám nyní větší motivaci k závodění, protože prostě netrávím tolik času na motorce, takže když se dostanu na závody, tak si to užívám mnohem více než v předchozích letech.
Motokros národů. Vím, že tuto událost miluješ a vždycky děláš maximum proto, aby byla Itálie na pódiu. Letos máte tým, který je schopný vyhrát a navíc čerpáte výhodu domácího prostředí. To pro tebe musí být velká motivace, ne?
Tohle je vždycky obtížná otázka. Samozřejmě jsem vždycky hrdý na to, že mohu startovat za svou zemi, ale po pravdě letos máme poprvé tým, který je schopný vybojovat vítězství. Mattia může vyhrát a já se pokusím udělat, co bude v mých silách. Alessandro dokázal, že může být v první desítce třídy MXGP a celkově si myslím, že letos máme dobře postavený tým. Motivace mi nechybí, ale pochopitelně je to trošku divné, když je to letos uprostřed sezóny světového šampionátu.
Míša Somerliková | Zdroj a foto:mxlarge.com 

1813 Zobrazit / přidat komentáře (0) |