 |
Rozhovor s Romainem Febvrem po vyhrané GP v Lommelu!

Romain Febvre z týmu Monster Energy Kawasaki prokázal o uplynulém víkendu výbornou formu, když dokázal zvítězit na pravděpodobně nejtěžší trati světa v Lommelu za opravdu obtížných podmínek a ještě se startovním pole doslova protkaným mistry světa. Světový šampión MXGP z roku 2015 a mnohonásobný vítěz MxoN již v minulosti ukázal, že dokáže závodit na 100% a dokonce je schopen překračovat i své vlastní limity.
V letošní sezóně se dopustil hned několika chyb, které se mu úplně nevyhnuly ani v Lommelu, ale jeho rychlost a odhodlání konkurovat jezdcům jako Gajser, Herlings, Cairoli a Prado ukazují, jakým odhodlaným člověkem je ve skrytu duše. Níže si můžete přečíst rozhovor s vítězem z Lommelu ohledně jeho prvenství v písečném bojišti, závodění zraněného Herlingse a samozřejmě o důvodu, který ho vedl k neúčasti na letošním MXoN.
Byl jsi rychlý celý rok, ale taky jsi dost chyboval, takže dá se to brát tak, že ti tohle vítězství tak trošku shodilo tíhu z ramen?
Ne, věděl jsem, že to přijde. Dneska jsem se taky nevyhnul chybám, ale naštěstí to byly jen drobné chyby. Pořád se učím, ale byl jsem dneska rychlý a dokázal jsem vyhrát rozjížďku a Grand Prix i přesto, že jsem spadl, což je poměrně dobrá vzpruha. Příští víkend se pokusíme ze sebe dostat to nejlepší a uvidíme, jak nám to půjde potom, co dostaneme nějaký čas na přípravu.
Vypadá to, že každý občas chybuje a kvůli intenzitě závodění ve vaší třídě je nejspíše dost obtížné nepadat a nedělat chyby. Jak moc je těžké se s tím vypořádat, když se všichni díváte až za hranu svých možností?
Ano, jak všichni víme, Lommel je tvrdý, hluboký s velkými dírami a tak dále. Myslím, že tady všichni chybují více, než kdekoliv jinde. Myslím si, že o uplynulém víkendu jezdci tak moc nechybovali a já jsem byl jedním z nich, ale ano, všichni jdeme za hranu svých možností a při tom děláme chyby. Je to obtížný sport, plný zatáček a velkých skoků, takže lze chybovat velmi snadno.

Je vítězství v Lommelu, na nejtěžší motokrosové trati světa, něčím, po čem jsi už nějaký čas toužil?
Nežil jsem sedm, osm let v Belgii jen tak pro nic za nic! Dobrý den, dobrý start. V obou rozjížďkách jsem byl ve vedení, a potom jsem v první jízdě zajel několik bídných kol, díky kterým mě Jeffrey dohnal a předjel, takže jsem se snažil zůstat i nadále soustředěný, následovat ho a učit se od něj. Nechtěl jsem ho nechat odjet, ale po dvou kolech jsem havaroval, zůstal úplně sám a musel se spokojit s konečným druhým místem. Ve druhém motu jsem si už říkal, že by to mohl být můj den. Dobře jsem odstartoval, zajel opravdu rychlé kolo, abych byl sám a v klidu, ale udělal jsem několik malých chyb a skončil na zemi. Vrátil jsem se na čtvrtém či pátém místě a trvalo mi několik kol, než jsem se zase rozjel. Nakonec se mi podařilo všechny kluky předjet a vítězství z Lommelu pro mě opravdu hodně znamená. Byl jsem mu několik let blízko a cítím, že se zlepšila i moje schopnost jízdy v písku. Teď se cítím, svobodný, čistý a jsem opravdu vděčný svému týmu.
Ztrácíš pět bodů na červené tabulky. Od teď se tuším zaměříš na konzistentnost výsledků?
Věřte, nebo ne, ale v tuto chvíli mě to nezajímá. Odjeli jsme pouze šest závodů a sezóna je ještě dost dlouhá. Nebudu se zabývat šampionátem, je mi to jedno. Vždycky je skvělé být v této pozici, a to blízko vedení, ale mít v tuto chvíli červené tabulky, to nic neznamená. Dnes máme za sebou dobrý závod a čeká nás mnoho dalších závodů, takže uvidíme, co nám budoucnost přinese.

Lommel stále vypadal brutálně, přestože dneska startovaly pouze třídy MX2 a MXGP. Jaká byla trať a jak ji vidíš v porovnání s tím, když v neděli závodí více tříd?
Upřímně, těžko říct. Bylo to drsné, povrch byl měkký, přijde mi, že měkčí než v předchozích letech. Dokonce i ráno. Mám rád, když se v sobotu jedou závody EMX a neděle patří čistě jen nám, protože mají organizátoři čas pracovat na trati. I kdyby to mělo být třeba jen na startu. Některá místa vyčistí, a když je to v nich potom obvykle náročnější, tak je to pro nás bezpečné. Tedy bezpečnější, než když se jednotlivé třídy střídají a na úpravu trati nezbývá čas.
Nezúčastníš se Motokrosu národů, bylo to těžké rozhodnutí?
Nebylo to těžké rozhodnutí. Nemůžu si to dovolit. Měli by změnit datum, uprostřed sezóny to nikdy nemůže fungovat. Samozřejmě, havarovat můžete kdekoliv, ale přece jenom je to v závodě pravděpodobnější. Pro mě to bylo od začátku jasné potom, co jsem viděl datum. Moje federace s tím souhlasí a nevím, koho osloví, protože si myslím, že spousta dobrých jezdců do toho nepůjde. Nemohou měnit program, body, nebo cokoliv jiného. Myslím si, že ve třídě MX2 máme hodně francouzských jezdců, takže to budou pravděpodobně oni. V polovině šampionátu je to opravdu obtížné, zvlášť když jedeme jednu Grand Prix týden před a druhou týden po národech. To pro mě prostě není akceptovatelné.
Ještě nemáš smlouvu pro rok 2022. Mluvil jsi už s novými majiteli týmu Kawasaki?
V tuto chvíli ještě ne, nicméně toto není moje práce. Mám agenta, který se o tyto věci stará.

Ale nejspíše víš, co se v této oblasti děje?
Ano, vím, ale mnoho věcí ještě není v tuto chvíli zcela jasných, takže není moc o čem bych hovořil. Čekáme, jak se to vyvrbí. Jsem v dobré pozici a jsem za ni rád. Soustředím se na závodění, ne na tohle. Cítím, že by to mohl být dobrý rok, a proto svou pozornost zaměřuji tímto směrem.
Poslední otázka. Chtěl jsem se tě zeptat na Jeffryho a jeho rychlou jízdu i se zlomenou lopatkou. Máš na to nějaký názor?
Je na to zvyklý, nevím, co bych více řekl. Myslím, že se snaží, ale snažíme se všichni. Taky jsem to už párkrát zkoušel jet navzdory zranění a někdy to prostě funguje a jindy ne. Jak se zdá, tak mu to dneska vyšlo. Jak jsem už řekl, snaží se, všichni se snažíme, ale jde o to, že když se stane něco podobného třeba mi, tak to nikoho nezajímá a když se to stane jemu, lidi se zajímají, proto nechápu, proč bych se o něj měl starat. Nemám k tomu co říct. Snaží se a já přeji všem hodně štěstí a uvidíme, jak to nakonec dopadne!
Míša Somerliková | Zdroj a foto:mxlarge.com 

1519 Zobrazit / přidat komentáře (0) |